Innowacje
Temat
innowacji jest istotny ze względu na wprowadzone przez Ministra Edukacji
Narodowej zmiany w zakresie formalnoprawnych podstaw innowacyjnych
rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych w szkołach
i placówkach oświatowych.
Od 1 września 2017 r. działalność innowacyjna
stanowi integralny element pracy każdej szkoły. Oznacza to, że innowacje
powinny wejść do stałej praktyki szkoły, a tym samym pracy każdego nauczyciela.
Ustawa Prawo oświatowe znacznie uprościła zasady dotyczące wdrażania
innowacji. O zakresie, treści, procedurze jej rozpoczynania i przebiegu, decydują
nauczyciele- innowatorzy i dyrektorzy szkół. Ograniczenie jest tylko jedno:
wdrażana innowacja ma poprawić jakość pracy szkoły, pozwalać na realizację jej
zadań, w tym, realizację podstawy programowej. Nie zwalnia to oczywiście
innowatorów ze starannego planowania i wdrażania innowacji pedagogicznych.
Pamiętajmy, że aby innowacja spełniła swoje zadanie, powinna być działaniem:
- celowym (służyć wdrożeniu konkretnej,
korzystnej zmiany i mieć zdefiniowane efekty);
-
dobrze zaplanowanym (plan określający
ramy czasowe, konkretne działania i zadania, osoby zaangażowane w realizację,
diagnozę niezbędnych umiejętności i zasobów);
-
monitorowanym i poddanym
ewaluacji.
Szkolni
innowatorzy mają również dużą swobodę w sporządzaniu opisu innowacji, który
oprócz tytułu i nazwiska autora powinien obejmować kilka innych ważnych
elementów, jak:
uzasadnienie
nowatorskiego działania, cele planowanej innowacji, grupę objętą zmianą, czas
trwania, sposób realizacji, przewidywane
efekty, harmonogram działań, ewentualnie określenie dodatkowych nakładów
finansowych, sposób monitorowania i ewaluacji.
Przykłady
innowacji w edukacji zdalnej:
Zaproś
mnie na swoją lekcję.
To
wspaniały projekt Irminy Żarskiej i Magdy Krajewskiej- pasjonatek edukacyjnych ,
które wymyśliły innowacyjny sposób na przełamanie rutyny zdalnych lekcji- prowadzenie ich dla uczniów z całej Polski, a
tym samym zapraszenia nauczyciela do swojej wirtualnej klasy. Grupa liczy
dzisiaj ponad 8000 członków i nadal się powiększa! Programowi przyświeca idea
twórczej edukacji, spotkań z ciekawymi ludźmi, poszerzania zainteresowań i
przyjemniejszej realizacji podstawy programowej.
Uczestnicy
zajęć powinni wykazać się wiedzą i umiejętnościami obejmującymi treści podstawy
programowej dla szkół podstawowych , poszerzonej o wiadomości zawarte w
literaturze zgodnej z zainteresowaniami uczniów .
Osoby
zainteresowane ta formą innowacji zdalnej proszę o kontakt.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz